Het klinkt misschien echt super simpel, besefte ik me laatst. Je weet toch wel wat jou overprikkelt en wat jou dan helpt? Maar dat is niet zo vanzelfsprekend! Sterker nog, ik worstel er zelf ook nog wel eens mee. Als ik bijvoorbeeld niet toe wil geven dat meer dan 2 uur Netflix mij eigenlijk ook te veel prikkels geeft en niet meer opladen is. Of dat ik denk dat iemand mij energie geeft terwijl het eigenlijk zo’n typisch ‘energiezuigend’ contact is.

Hoe pak je dat aan?

Energievreters en energiegevers

Allereerst moet je weten welke activiteiten of mensen jou energie kosten én welke jou weer doen opladen. Het kan zijn dat je dat moeilijk voelt, dat is voor veel mensen zo dus wees niet te streng voor jezelf. Een manier die mij heel erg helpt is om na een activiteit of als ik iemand gezien heb, meteen te noteren wat ik er leuk en minder leuk aan vond. Hoe ik me voor, tijdens en erna voelde. Zo sta je even stil bij je gevoel én maak je dit overzichtelijk doordat je het noteert. Een belangrijk onderdeel als je al overprikkeld bent trouwens; wat ontprikkelt jou weer? Vaak is dit douchen of in bad gaan, wandelen in de natuur, alleen zijn. Maar dat hoeft niet.

Wat ontprikkelt jou?

Wat haal je eruit?

Je kunt natuurlijk die mensen of activiteiten radicaal verbannen uit je leven :P. Knap als je dat kunt, maar voor veel prikkelgevoelige mensen is dat niet zo makkelijk. Je kunt ook kijken naar waarom die persoon of die activiteit (op dit moment) belangrijk voor je is. Wat haal je eruit? Heel vaak weet je zelf wel dat het geen energie geeft, maar kost. Maar soms kun je er ook dan nog niet mee stoppen. Dat is ook oké! Nogmaals, wees niet te streng voor jezelf en probeer het luchtig te benaderen. Het kan wel helpen als je weet wat je er uit haalt, dan weet je wat het je oplevert of kost. Zo maak je het een bewuste keuze, die jíj gekozen hebt. Niet iets wat je overkomt.

Aandacht in de binnenwereld

Wat wel kan helpen is om met je aandacht bewust bij jezelf, jouw lichaam, te blijven. Verplaatsen van aandacht zodat de ‘energievreters’ weinig tot geen energie meer kosten. Dit kun je doen met bijvoorbeeld de Binnenwereld-Buitenwereld methode. Stap 1, door mij ingesproken, vind je hier. Of een andere meditatie oefening die jij prettig vindt. Al dan niet ingesproken via een app of door iemand die je kent.

Balans en agenda plannen

En tot slot is het natuurlijk heel belangrijk om te weten wat jou energie kost én geeft zodat je balans hebt in jouw leven. Precies weten wat dat voor jou is doe je door te voelen, op te schrijven of te tekenen. En dan plannen maar in je agenda!

Voor veel jongeren (volwassenen trouwens ook;)) is dit een leuk, creatief proces met stiften, stickers en meer. Leef je maar uit. Gebruik bijvoorbeeld een groene kleur voor energiegevers en een blauwe kleur voor energiekosters. En geel voor neutrale activiteiten.

Nu je weet hoeveel van een activiteit jou energie geeft en wanneer het energie gaat kosten (zoals ik na 2 uur Netflixen), weet je precies hoe je dit in perfecte balans in kunt plannen. Maar laat vooral ook ruimte voor spontaniteit! Want een dicht-gepland leven is niet altijd het leukste leven 😉

Doe jij dit al? Hoe ziet jouw agenda er uit? Ik hoor het graag!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *