Omgaan met overprikkeling

Misschien merken we nu pas hoeveel prikkels we normaal om ons heen hebben. De afwezigheid van prikkels in deze corona tijd, maakt zelfs een beetje onrustig.. En voor anderen is het net of dit eindelijk een ideale wereld is, met veel minder prikkels.

Veel mensen leven van prikkel naar prikkel. En van doel naar doel. Altijd maar bezig. Altijd maar rennen. Het houdt niet op, niet vanzelf 😛 Hoe leuk je leven ook is of hoe gek je ook bent op je werk. Soms kan je ook geleefd worden van prikkel naar prikkel.

Je hebt soms niet eens door dat je altijd maar een hoge ademhaling, hartslag en druk hoofd hebt. Tot je ineens niet meer goed kunt slapen of fysieke klachten krijgt.

Hoe ‘versla’ je prikkels?

Prikkels vragen aandacht van je. Aandacht die je buiten jouw eigen lichaam trekt. Dat hoeft niet. Je kunt een prikkel aandacht geven zonder daarbij jezelf te verliezen. Zonder als het ware uit jouw huis -jouw lichaam- weg te gaan. Via jouw zintuigen word je aandacht getrokken. Je zit dan als het ware met je aandacht OP dat wat je ziet, hoort, enzovoorts. En je eigen huis staat leeg. Achteraf ben je doodmoe. Herkenbaar?

Eigen huis

Aandacht is dus key

Maar, aandacht kun je terug pakken! Jij bepaalt tenslotte waar je je aandacht op richt. Al denk je nog dat je zo goed kunt multitasken, je kunt je eigenlijk maar echt goed richten op een ding tegelijk.

Je aandacht bewust op een ding richten, kan helpen. Een taak doen met totale aandacht. Of je kunt je aandacht in je eigen lichaam, jouw eigen huis, houden. Die is er tenslotte altijd. En daardoor is er minder aandacht op de prikkels buiten jou volgen er vaak ook minder interne prikkels, zoals een druk hoofd.

Het omgekeerde van prikkels en doelen is dus aandacht. Meer hierover weten en aan de slag met oefeningen? Neem vooral contact op.

Foto: Lianne Veldkamp fotografie
Categorieën: Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *