Het is een van de dingen die ik het meeste hoor; afsluiten. “Ik wil me graag leren afsluiten” of juist “ik kan me heel goed afsluiten”. En dat is fijn als dat je lukt. Wel is er iets mis in mijn ogen met de term ‘afsluiten’ waar het over prikkels gaat.

Dat suggereert namelijk dat er ook weinig meer binnen komt aan prikkels. En dat is zonde, want prikkelgevoelig zijn betekent juist meer opmerken. En dieper genieten van prikkels. En dat is vaak ook iets wat mensen niet kwijt willen.

Wat je waarschijnlijk wél wil, is bewust kunnen kiezen waar je aandacht zit (en waar vooral niet!).

Korte termijn vs lange termijn

Korte termijn oplossingen kunnen absoluut helpen, begrijp me niet verkeerd. Een goeie noise cancelling koptelefoon, handschoenen, een zonnebril. Om de heftige prikkels buiten te houden en zeker als je moe bent. Ik doe dat zelf ook.

Maar het is niet zaligmakend. Omdat je dan alsnog snel overprikkeld kunt raken en bezig bent situaties te vermijden.

Terwijl veel van mijn cliënten juist hun prikkelgevoeligheid als talent willen inzetten om de wereld een stukje mooier te maken. Ze willen dat alleen wel kunnen doen zonder steeds zelf overprikkeld te raken.

Britt café

Wat kun je dan wel met prikkels?

Voor mij is het heel erg belangrijk te weten hoe ik in elkaar zit. Dat gaat niet zozeer over kennis van labels en aandoeningen, hoewel die zeker helpen om jezelf wat serieuzer te nemen over waarom prikkelgevoeligheid een symptoom is. Maar ik sta vooral voor meer kennis over wie jij als mens bent, MET die prikkelgevoeligheid als onderdeeltje. Zelfkennis dus. Al is dit wat mij betreft pas het begin.

Het is belangrijk om in kaart te brengen welke prikkels jou prikkelen (padum tsss), wanneer, hoe. Gaat dit over interne of externe prikkels? Spelen er andere dingen mee? Hoe is je leven ingericht? En hoe zou je het willen inrichten zodat het voor jou werkt? Je kunt een persoonlijk prikkelplan maken, iets wat ik met cliënten ook vaak doe.

Hulpmiddelen

Soms zijn er kleine dingen die je kunnen helpen in een prikkelende situatie. Hulpmiddelen (bv. die zonnebril), het aanpassen van een situatie als je die niet kunt veranderen (bijv. pauzes nemen om op te laden) of het ervaren van meer eigen regie (bv. een ruime planning).

Bewust zijn is daarnaast mijn grote persoonlijke favoriet. Eigenlijk dat waar het allemaal mee zou moeten starten. Want bewuster zijn, kan je helpen om minder vaak en minder heftig/lang overprikkeld te zijn. Bewust zijn? Heel simpel; het sturen van je aandacht. Misschien niets nieuws voor je en misschien wel. Je hebt maar één aandacht, ondanks multitasking. En die kun je zelf sturen. Zit die buiten jezelf of bij jezelf? Zit die op geluiden of bij je gedachten? Oefening baart kunst en op de lange termijn, vinden mensen dit eigenlijk altijd het meest waardevol.

Britt

Succes!

Meteen aan de slag? Kijk dan vooral even hier om meer te leren over prikkelbegeleiding.

De volgende keer zal ik het hebben over ontprikkelen en wat je daar mee kunt…..